Digital Innovation ska sätta Junsele på kartan

Nytt stort 2-årigt digitalt innovationsprojekt!
Digital innovationsaktör Junsele (På bilden sitter 4 personer runt ett bord och skålar)
Anna Colbin (THNX), Richard Lindberg (THNX), Jan Bidner (Bidnerdonethat) och Johan Holmlund (Floe)

Junsele djurpark, med sina vita tigrar, är redan idag ett känt besöksmål i det Ångermanländska inlandet. Men med hjälp av innovation och nya digitala lösningar ska Sollefteå kommun nu lyfta fram hela lilla Junseles och Västra-områdets potential på en större arena!

Äntligen får vi berätta om det 3-åriga projektet ”Arena Höga Kusten inland” där det nystartade företaget Bidnerdonethat, i ett modernt samarbete med THNX och Floe, har valts ut som ”Digital Innovationsaktör” för att hjälpa Junseles och Västra-områdets aktörer med att utveckla sina verksamheter. Tilldelningen sker i konkurrens med andra stora samhällsbyggande aktörer.

”Till vår stora glädje fick vi in tio anbud på vår anbudsförfrågan om digital innovationsaktör” berättar projektledare Karin Strand. ”Valet föll på Bidnerdonethat AB då anbudet har ett ändamålsenlig och strukturerat upplägg som passar projektet väl!”

Bidnerdonethat har sin bakgrund på företag som Sogeti, Insert Coin och Floe, med lång erfarenhet att jobba med digitalisering, strategi, UX och Gamification. THNX har gjort sig kända för att, med sitt gedigna kunnande runt digital innovation, hjälpa startups komma igång med sina  digitala innovationer och Floe är vana att jobba nära sina kunder och leverera designlösningar av högsta kvalitet. Gemensamt för alla företagen är ett stort fokus på användaren och samskapande processer.

”Det kändes fantastiskt roligt att få börja det nya året, och mitt eget företagande, med ett sånt här maffigt prestigeprojekt!” säger Jan Bidner som driver Bidnerdonethat. ”Och sällskapet hade inte kunnat vara bättre! Vi har redan börjat intervjua deltagarna och planera för inspirationsmöten och workshops.” 

Tillsammans med Anna Colbin från THNX, och i tät dialog med projektledare Karin Strand på Sollefteå kommun, läggs nu grunden för projektet där det intervjuer genomförs, följt av inspirationsmöten och uppstartsworkshop med de deltagande aktörerna. Och i mitten av april startar innovationsarbete på allvar.

Fokus i projektet är på samverkan, nya affärslösningar och fler besöksanledningar. Arbetet skall i slutänden leda till en eller flera digitala prototyper som kan skapa nya affärer genom innovativa lösningar. Aktörerna får med sig en för att fortsätta utvecklas både sitt företagande och Höga kusten Inland.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.